Biblioquotes: Toni Morrison

"Als er een boek is dat je écht wilt lezen maar het is nog niet geschreven, dan moet jij het schrijven."

"Wanneer ik schrijf dan vertaal ik niet voor blanke lezers... Dostoevsky schreef voor een Russisch publiek maar toch kunnen we zijn werk lezen. Als ik specifiek schrijf en ik niet te veel uitleg, dan kan iedereen me begrijpen."

"Ik denk dat de emoties en percepties waar ik toegang tot heb als een zwart iemand en als een vrouwelijk iemand, ruimer zijn dan iemand die geen van beide is... Dus lijkt het me dat dit gegeven m'n leefwereld niet verkleind heeft als zwarte, vrouwelijke schrijver. Dit maakte m'n leefwereld alleen maar groter."

"Zwarte literatuur wordt aangeleerd als sociologie, als tolerantie, niet als een serieuze of rigoureuze kunstvorm."

(Toni Morrison)

0 reacties:

Een reactie posten