In memoriam: Maria Jacques

Gisteren maakte uitgeverij Davidsfonds het overlijden van Maria Jacques (1928, Kessel-Lo) bekend. De Vlaamse schrijfster overleed dinsdag en zou binnenkort, op 15 maart, de leeftijd van 81 jaar bereiken.

Maria Jacques schreef tijdens haar carrière tal van jeugdboeken, reisverhalen, detetectives, science-fiction en historische romans. Daarnaast was ze ook hoofdredactrice van het tijdschrift Dageraad, later van het KAV-ledenblad 'Vrouw en Wereld'.

Haar bekendse jeugdboek is ongetwijfeld 'De meester van de bijen' ('85), maar het was vooral met haar drie autobiografische oorlogsverhalen waarmee ze heel wat succes oogstte: 'Vlucht over de grens', 'Licht uit, deur dicht' en 'De stad brand'. Ook won ze in '94 de Jacob van Maerlantprijs met de roman 'Indiaan met blanke voet'. In 2005 werd haar laatste boek gepubliceerd, 'Cirkels van graan'.


"Ik heb altijd geweten dat ik zou schrijven.
Ik ben geboren met een pen in de ene hand en een boek in de andere.
Ik ben opgevoed met boeken, ik las van ´s morgens tot ´s avonds.
Naar het schijnt schreef mijn grootmoeder mooie liefdesbrieven.
Misschien begon het daar..."
Maria Jacques

0 reacties:

Een reactie posten