Biblioquotes: Dré 'Felice' Steemans

Deze morgen raakte bekend dat tv-presentator Dré Steemans overleden is op 55-jarige leeftijd. Als de alombekende Felice Damiano debuteerde hij in '85 in het Radio 2-programma 'Het Genootschap'.
Later presenteerde hij heel wat populaire muziek-, kook- en praatprogramma's als Het Swingpaleis, 1000 seconden en Can you duet.

Mijn boek "Jongens onder mekaar" is een geromantiseerde autobiografie. Door enkele namen te veranderen gun je jezelf een beetje meer vrijheid. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen graag in een boek voorkomt. Ik heb dan ook namen veranderd, niet alleen om me advocatenkosten te besparen, maar ook uit respect voor die mensen.''
“Ik heb geen professionele opleiding gehad, maar toen ik veertien jaar was,had ik wel reeds mijn eerste cabaretgroep. Ik zat op internaat in een klein seminarie en er werd daar van iedereen verwacht om zich in iets waar te maken. En aangezien ik geen uitblinker was wat studie of sport betreft, heb ik daar een soort van culturele club gesticht, waarin we theater speelden, kabaret brachten, tentoonstellingen samenstelden enz.”
Ik werk graag, ik werk graag veel en ik werk graag aan verschillende soorten programma’s. Vergelijk me met een voetballer die liefst op verschillende posities binnen het elftal speelt, maar die het haat om te lang op de bank te zitten, wachtend tot iemand rust nodig heeft of zich blesseert.”
Ik heb een groot taaladaptievermogen: als ik een dialect één keer hoor, ben ik er meteen mee weg.
We hebben een mooie taal, waarom zouden we die literair moeten verloochenen? Ik heb er bij mijn uitgever trouwens op aangedrongen de couleur locale te behouden. En als de Nederlandse lezer even niet kan volgen, tja dan moet hij maar een beetje harder zijn best doen.'

0 reacties:

Een reactie posten