Biblioquotes: Cees Nooteboom

bron: www.rif.nl/cms/onbederf/control.cfm?ID=5726"Verhalen schrijven is echt een kunst. Ik heb dat vroeger gedaan met 'De ridder is gestorven', een boek geschreven toen ik begin twintig was. Dan hanteer je de vorm die je, tussen aanhalingstekens, geleerd hebt van mensen die korte verhalen kunnen schrijven."
"Bij verhalen schrijven ligt de lat heel hoog. Stijl is voor mij ontzettend belangrijk. [...] Een verhaal moet stilistisch zo sterk zijn dat je als lezer na afloop even niets meer wilt lezen."
"Ik vind dat je au fond twee soorten schrijvers hebt. Je hebt mensen die alles van tevoren schematisch hebben vastgelegd, maar dat is bij mij nooit het geval. Bij geen enkel boek. Ik heb - en dat is de andere soort - slechts een vaag idee waar het over zal gaan. Een vaag idee om vormen van helderheid te krijgen. "
"Ik heb altijd het schrijven gebruikt om zelf achter dingen te komen."
"In een goed verhaal is de tijd zowel afgeschaft als aanwezig."


(Cees Nooteboom, winnaar van de Prijs der Nederlandse Letteren 2009)

0 reacties:

Een reactie posten