Biblioquotes : Sebastian Faulks

Foto gevonden via http://www.flickr.com/photos/elenatorre/Ik ben dol op research. In welke richting ging het verkeer in New York in 1959? Hoe verwarmden de Fransen hun huizen in 1936? Dat soort dingen.
Ik vind dat je door te lezen een superieure verbintenis aangaat met de wereld. Volgens mij kan je enkel een waardevol leven leiden door te begrijpen wat anderen voelen en denken. En er zijn twee manieren om daar achter te komen. Je kan met mensen praten en hen vragen stellen of je kan fictie lezen.
Omdat mensen zelden echt tijd maken om in de diepte te gaan tijdens een gesprek en omdat niet iedereen zich even goed kan uitdrukken, zijn boeken ideaal voor wie mensenkennis en levenswijsheid wil opdoen.
Bijna alles wat ik weet over romantiek en relaties haalde ik uit boeken. Via het internet kan je dit soort dingen volgens mij niet leren.
Mijn vorige roman 'Engleby' is een buitenbeentje. Op een ochtend lag ik in bed en hoorde ik de stem van het personage dat Engleby zou gaan heten. Erg vreemd, zoiets overkomt me nooit. Hij begon te vertellen en ik schreef die flarden neer. Zo ontstond die roman, die ik erg snel schreef. Het vloeide eruit. In het begin wantrouwde ik wat ik schreef, want ik ben een puritein: wat leuk is en makkelijk gaat, maakt me sceptisch.
(Interview met Sebastian Faulks n.a.v. z'n recentste publicatie "Een week in december"
Uit: DS Letteren, 9 april 2010)

0 reacties:

Een reactie posten