Denis Kozhukhun wint Koningin Elisabethwedstrijd 2010

Denis Kozhukhin (Rusland, 1986) werd de verdiende winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Piano 2010. Daarbij won hij tijdens deze 16e editie ook nog de twee publieksprijzen, nl. de Klara-Canvasprijs en Prix Musiq'3.

Tijdens de KEW-finaleweek speelden dagelijks twee finalisten een concerto naar keuze, een sonate van Haydn, Mozart, Beethoven of Schubert én brachten ze een onuitgegeven compositie met orkestbegeleiding die speciaal voor deze pianowedstrijd werd geschreven.

Denis Kozhukhin, Evgeni Bozhanov, Hannes Minnaar, Yury Favorin, Kim Tae-Hyung en Kim Da Sol zijn de 6 winnende laureaten. De overige finalisten waren Claire Huangci, Kim Kyu Yeon, Andrejs Osokins, Park Jong-Hai, Takashi Sato en Sunwoo Yekwon.
Ik heb hier naartoe gewerkt, maar toch is het ongelooflijk. Ik ben zo blij, niet alleen omdat ik de eerste prijs heb gewonnen, maar ik ben ook blij met mijn optreden. [...] Tijdens de wedstrijd is ook een nieuwe deur opengegaan in mijn relatie tot de muziek, en wat muziek voor me betekent.
Denis Kozhukhun


(bron: www.deredactie.be)

Meer info via www.cmireb.be en deniskozhukhin.com

0 reacties:

Een reactie posten