Biblioquotes : Herman Franke

bron foto: www.dasgefrorenemeer.de/bios/images/hermanfranke.jpg
De verbeelding heeft mij als schrijver bevrijd, mij ervan overtuigd dat ik alles kan en mag.
Het menselijk tekort, de menselijke zijnswijze, daarin vinden mijn romans, mijn verhalen hun noodzaak.
Misschien ben ik wel graag schrijver omdat ik wil laten zien hoe dapper mensen zich handhaven in de ogenschijnlijk zinloze en angstwekkende situatie die leven heet, hoe ze zich levenslustig verzoeken met de zekerheid van dood en verval, hoe ze tegen de klippen op naar geluk streven.
Verhalen over de wereld hangen samen als de levens van mensen en de levens van mensen zijn verhalen over de wereld.
Het leven zelf is een doorlopende roman waarin heden en verleden vrijelijk stuivertje wisselen, waarin mensen komen en gaan, soms bij je blijven, soms verdwijnen, soms na een tijd weer terugkomen, en soms, zelfs als ze dood zijn, in je herinnering krachtiger leven dan de levenden om je heen…
(Herman Franke, 1948-2010)

(bron foto)

0 reacties:

Een reactie posten