Biblioquotes: Marie NDiaye

Al toen ik kind was, wist ik dat ik schrijfster wou worden. Er was eigenlijk niets anders wat ik wilde zijn. Omdat mijn eerste boek meteen werd uitgegeven, had ik ook voldoende vertrouwen om niets anders meer te doen.
Toen ik jong was, vreesde ik voor een zekere banaliteit in mijn schrijfstijl. Ik schreef met meer omhaal van woorden. Nu acht ik mezelf in staat om eenvoudiger en vrijer te schrijven.
Over het winnen van de Prix Goncourt 2009:
Ik ben schrijver van beroep. En de Goncourt levert nu eenmaal een forse meerverkoop op. Dat betekent veel geld. Heel belangrijk voor een fulltime auteur.
Ik hou ervan mijn personages in moeilijke situaties te plaatsen. Je moet samen met hen voelen dat het lichaam lijdt. Ik probeer neer te schrijven wat het lichaam moet doormaken. Ziekte, honger of vernedering.
Ik lees graag over faits divers in de kranten. Ik volg het verloop van rechtszaken of kijk naar reality-tv. Dat gewone, dagelijkse leven interesseert me het meest, daar voed ik mij voortdurend mee als schrijver.

Marie NDiaye (1967)

Uit: De Morgen Uitgelezen, 08.12.2010

0 reacties:

Een reactie posten