Doe maar dicht maar 2013!

Afgelopen zaterdag vond in Nijmegen het jaarlijkse Doe Maar Dicht Maar poëziefestival plaats. waar de tien finalisten van Doe Maar Dicht Maar 2013 hun gedichten mochten voorlezen.

Daarna werden de prijzen uitgereikt. De Doe Maar Dicht Maar hoofdprijs werd in twee leeftijdscategorieën toegekend, nl. in de categorie 12-14 jaar aan Henrike Vellinga (14) met Levend cliché en in de categorie 15-18 jaar aan Eva Zweens met Willekeurig. Dit jaar was er een samenwerkingsverband met Make-a-Wish waardoor deze poeziewedstrijd meteen ook een algemeen thema kreeg: Kracht! De speciale Make-a-Wish prijs ging naar Mare Valk voor Een tuin in de woestijn.

Een tuin in de woestijn

Ik bouw een tuin in de woestijn
Grote bomen, fris en groen
De mensen zeggen: 'Hou toch op'
Maar nee ...
Ik bouw een tuin in de woestijn.
Ik zie het voor me:
Lange rijen, geurende bloemen,
Kleine beekjes, met glanzende vissen
De mensen zeggen: 'Jij bent gek'
Maar ik...
Ik bouw een tuin in de woestijn
De mensen mogen zeggen wat ze willen
Maar ik bouw een tuin in de woestijn
Ik maak velden, vol met groente
Ik maak tuinen, vol met fruit
Ik ruik de geuren van de kruiden
.....
Ik heb een tuin in de woestijn

(Mare Valk, 14 jaar)
Doe maar Dicht Maar is een initiatief van het Poëziepaleis, een landelijke (Nederlands) aanspreekpunt over poezie voor en door kinderen en jongeren. Jaarlijks wordt ook een gelijknamige dichtbundel gepubliceerd met de honderd beste gedichten van dat jaar.

www.poeziepaleis.nl | www.facebook.com/poeziepaleis

1 opmerking:

  1. Wat een origineel gedicht. Wat hebben jonge mensen toch een goede fantasie (in de meeste gevallen).

    BeantwoordenVerwijderen