#FREDDiVERS #08 | Florens Maricau (20) loopt stage in bibliotheek van Kortrijk


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Bib Kortrijk overzichtelijker dan Gent


“De bibliotheek van Gent is gigantisch groot, maar die van Kortrijk is overzichtelijker”, meent Florens Maricau (20) die zijn eerste jaar gestart is in de bibliotheekschool in Gent en stage loopt in de bib in Kortrijk.

Florens is nog tot maandag 28 maart als stagiair aan de slag. “Ik doe nu mijn eerste jaar bibliotheek- en archiefkunde”, zegt hij, “en wil later graag bibliothecaris worden. Als Kortrijkzaan wilde ik het liefst in mijn eigen stad stage lopen. Het is een kennismakingsperiode waarbij ik bijzondere aandacht hebt voor het thema onderwijs. Ik koos hiervoor omdat ik al een jaar leraar lichamelijke opvoeding studeerde.”

Wat vind je goed/minder goed aan de bib?
“Positief is dat je er als bezoeker alles vindt wat je zoekt. De bib van Kortrijk is dan wel kleiner dan die van Gent maar dat neemt niet weg dat je er ruimschoots aan je trekken komt. Bovendien staan er nog een massa boeken en cd’s in de magazijnen die je altijd kunt opvragen als bibliotheekgebruiker. Minder goed vind ik de schikking in de muziekafdeling. Zo is het niet altijd makkelijk is om minder bekende artiesten terug te vinden. Bij de bekende namen in de klassieke muziek staat er bijvoorbeeld een naamplaatje bij grote componisten als Bach of Mozart, maar de minder bekende moeten het zonder stellen.”

Ben je een boekenwurm?
“Ik ben niet dagelijks in een roman verdiept als het dat is wat je bedoelt, maar ik neem wel eens een boek ter hand. Recent las ik nog De donkere kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans, dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Heb ik met plezier verorberd. Ik heb een voorliefde voor historische romans in het algemeen, met voorkeur voor de Oudheid. Ook de mythologieën blijven me boeien. Dat is wellicht iets dat ik over houd aan mijn opleiding Latijn-Grieks.”

En waarmee vul je je vrije tijd?
“Ik ben lid van een atletiekclub op het sportcentrum Wembley in Heule en ik loop toch zes keer per week, goed voor in totaal zestig kilometer. Ik doe ook mee aan wedstrijden bij de senioren. Bij het provinciaal kampioenschap dit jaar werd ik zevende.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten