#FREDDiVERS #7 | Julien Dejaegere (72) tevreden over buurtbib op de Blauwe Poorte


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Makkelijk dat ik op wandelafstand van de bib woon.


“Ik ben 72 en dus is het wel makkelijk dat ik op wandelafstand van de bibliotheek woon. Ik ben hier vaak twee keer per week te vinden”, zegt Julien Dejaegere.
Julien woont dichtbij het Halenplein waar de bib gevestigd is in de wijk de Blauwe Poorte. “De ene dag ga ik er nieuwe boeken ontlenen, de andere keer om me in tijdschriften te verdiepen”, zegt hij. “Wat ik ook plezant vind, is dat ik er meestal iemand tref waarmee ik nog even kan praten. Er gaan veel wijkbewoners naar de bib. Ik was er nog nooit alleen. Je weet dat de mensen die er komen interesse hebben in lectuur en dus is er snel een aanknopingspunt voor een gesprek.”

Welke boeken genieten je voorkeur?
“Ik lees in hoofdzaak non-fictie en dan liefst werken met historische en politieke inslag maar ook alles wat over kunst en Kortrijk verschijnt. Nu ben ik bezig in een boek over de geschiedenis van de Belgische handelsvloot. Ook werken over de Eerste en de Tweede Wereldoorlog gaan er altijd in. Fictie boeit me minder. Romans las ik vooral in mijn schooltijd. Als ik in de bib tijdschriften lees, zijn dat in hoofdzaak de Krant van West-Vlaanderen, Knack en ook de Autogids. Niet dat ik me om de haverklap een andere wagen aanschaf, maar ik weet graag alles over de nieuwigheden op de markt.”

Hoeveel lees je zo per dag?
“Dagelijks neem ik mijn tijd voor de krant. Daar ben ik een uur zoet mee. Ook gaat er geen dag voorbij zonder dat ik een uur in een boek verdiept ben. Boeken, tijdschriften, kranten, dat is echt wel mijn wereld.”

Ben je nog op andere fronten actief?
“Ik doe vrijwilligerswerk bij AZ Groeninge. Ik sta wekelijks een voormiddag op de afdeling nefrologie en help een handje waar het nodig is. Ik doe ook vertalingen Frans en Spaans voor vrienden en kennissen, ga ook minstens één keer per week quizzen en vier keer per week joggen.”

Was je vroeger leraar Frans en Spaans?
“Inderdaad. Tot in 1983 gaf ik lessen Frans en muziekesthetica in Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen. Daarna ben ik docent geworden aan de Katho (nu hogeschool Vives, red). Daar gaf ik Spaans en Frans. Door de fusies ben ik uiteindelijk in 1999 gestopt met lesgeven.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten