FREDDiVERS #14 | Severine Verhulst (41) maakt inspiratiegids voor voorleesmoeders en kleuterleid(st)ers

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Alles voor de kinder- en kleuterboeken


Severine Verhulst (41) werkt als godsdienstleerkracht en is moeder van vier kinderen. Toch belet haar dat niet een pak vrije tijd te besteden aan het lezen van kinder- en jeugboeken en als vrijwilligster van de bibliotheek.


Severine woont met haar man en kroost in Kortrijk maar geeft les in Gemeenteschool Barthel in Rekkem. De liefde voor kinderen en kinderboeken stopt niet als ze de schoolpoorten achter zich dicht slaat. “Omdat dat een passie is van mij”, zegt Severine.
“Zo werk ik als vrijwilliger bij de kinder- en jeugdjury in Kortrijk en help ik ook mee nadenken over hoe je de boodschap van de boeken het best kunt overbrengen bij kleuters. Ik lees zelf voor aan kleuters en heb daarnaast sinds 2015 ook een inspiratiegids gemaakt voor kleuterleid(st)ers en leesmoeders die ook verhalen voorlezen. Voor die inspiratiegids maak ik gebruik van de acht kleuterboeken die de nominatiejury van de Vlaamse KJV heeft geselecteerd. Dat is een goede selectie van de nieuwe kleuterboeken. Daaruit probeer ik dan tips en trucs te suggereren die als hulp kunnen dienen voor voor wie voorleest.
Daarnaast begeleid ik nog een KJV-groep van het derde en vierde leerjaar bij het bespreken van jeugdboeken en werk ik op Vlaams niveau mee als nominatiejurylid voor de KJV, dit jaar voor het eerste en tweede leerjaar.”

Noem eens een paar aanraders onder de nieuwe kinderboeken?
“Dit jaar is dat voor de kleuters zeker Een leeuw in mijn cornflakes van Jim Field en Michelle Robinson en ook Ik ben de sterkste! van Jan De Kinder.”

Kom je zelf nog aan lezen toe als je zo’n druk programma hebt?
“Echt veel kan ik dat inderdaad niet doen maar ik verdiep me toch geregeld in een nieuwe roman. Op dit ogenblik ben ik bezig in Het Smelt, het debuut van Lize Spit. Ik kan hem iedereen aanraden. Ook wil ik binnenkort iets van Kader Abdolah lezen. Ik heb hem onlangs horen spreken tijdens een lezing in boekhandel Theoria en wat die man vertelde beviel me zeer. Misschien begin ik wel met Het huis van de moskee."

Tevreden over de bibliotheek in Kortrijk?
“Als ik er kom, is dat vooral als vrijwilliger en het is in elk geval plezant samenwerken met de bib in het algemeen en mijn contactpersoon Ann Cottens in het bijzonder. Ik kom wel eens boeken ontlenen voor en samen met mijn jongste dochtertje en dat verloopt altijd prima. Zelf koop ik mijn leesvoer in de boekhandel.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten