FREDDiVERS #16 | Sien Demuynck (17) bezoekt zowel de bib in Kortrijk als de buurtbib in Rollegem

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik lees wekelijks één boek


Sien Demuynck (17) uit Rollegem probeert wekelijks één boek te lezen. “Daarom ga ik regelmatig naar de bibliotheek in Kortrijk maar ook naar de buurtbib in Rollegem.”


Sien volgt haar laatste jaar Latijn-Wiskunde aan het Don Boscocollege in Kortrijk. “Volgend jaar wil ik geschiedenis studeren in Leuven”, zegt ze. “Als Latinist hou ik vooral van de Klassieke Oudheid maar die richting kan ik pas in het tweede jaar kiezen. Ik heb het zo voor de oude Grieken en Romeinen omdat alles wat ze deden zo goed in mekaar stak. Uiteindelijk is ons recht nog altijd gebaseerd op wat ze toen hebben uitgebouwd en steunt ook onze taal zwaar op het Latijn.”

Lees je dan in hoofdzaak boeken over de Klassieke Oudheid?

“Ik ben vooral weg van historische romans in het algemeen en in de bib zoek ik die in de eerste plaats in de afdeling ‘young adults’. Een favoriet van mij is Epinona van Marc De Bel. Dat is geschreven alsof de schrijver in de Klassieke Oudheid leefde. Het is een verhaal over de Eburonen en Caesar en zo goed gedaan. Ik ben er van overtuigd dat De Bel veel onderzoek heeft moeten verrichten vooraleer hij kon beginnen schrijven. Verder lees ik ook graag Helen Vreeswijk of John Greene. Een recent boek voor volwassenen dat me aangenaam verraste was De Eenzaamheid van de Priemgetallen van Paolo Giordano. Als ik iets echt goed vind, koop ik het ook. Ik schaf me nooit een boek aan zonder dat ik het gelezen heb.”

Ga je vaak naar de bibliotheek?

“Om de twee weken haal ik een nieuwe stapel leesvoer. Dan ga ik graag naar Rollegem omdat er daar nog iemand aan de balie zit en je daar nog persoonlijk contact hebt. Helaas is de keuze daar beperkt. Ik ga dus ook vaak naar Kortrijk. Al mis ik daar wel het persoonlijk contact, nu je alles zelf moet inscannen. Wel goed is de open ruimte die er in de hoofdbibliotheek bij de verbouwing gecreëerd is. Bezoekers kunnen er ’s middags hun broodje eten, met mekaar praten of er de krant lezen. Dat is een hele verbetering.”

Heb je nog andere hobby’s dan lezen?

“Ja ik speel gitaar en zou wel graag in een bandje zitten. Ik laat me inspireren door wat ik op Studio Brussel hoor. Vooral Selah Sue vind ik top. Ik ben ook lid van de Chiro.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten