FREDDiVERS #17 | Carl Dewaele (57) ontleent er wekelijks twintig cd's

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Naar de bibliotheek gaan was na een operatie mijn therapie


“De bib was een stuk de therapie na mijn hartoperatie. Ik ben hier lang dagelijks naar toe gefietst om cd’s te ontlenen”, vertelt Carl Dewaele (57) uit Kuurne. Ook nu blijft hij een trouw bezoeker van de boekerij.


Sedert een ingreep vijf jaar geleden is Carl met ziekteverlof. “Voordien had ik een zware job maar nu kan ik niet meer werken”, zegt hij. “Mijn hartproblemen zijn daarvoor toch iets te ernstig. De ene dag voel ik me goed, de andere iets minder. Kort na mijn operatie ging ik dagelijks naar de bibliotheek, vaak met de fiets. Dat was voor mij een soort van revalidatie-oefening, maar zo wilde ik het ook. Nu ga ik nog altijd om de twee dagen naar de bib maar nu rijd ik met de auto naar Kortrijk Weide en vanaf daar doe ik de rest van het traject met de fiets.”

Kan je de vele cd’s die je ontleent ook wel allemaal beluisteren?
“Een deel wel, maar ik ontleen de cd’s in de eerste plaats om ze te digitaliseren. Ik luister constant naar muziek. Het is een van de weinige dingen die ik nog kan doen. En als ik mijn favoriete liedjes hoor, vergeet ik ook dat ik last heb van oorsuizen en dan voel ik me beter. En zeggen dat ik vroeger nog gezworen had om nooit in mijn leven een computer te kopen. Wekelijks haal ik een nieuwe stapel cd’s. Ik zoek thuis al op de catalogus van de bibliotheek wat ik wil meenemen. Soms speel ik vooraf de barcode van de cd’s door en de platen liggen dan mooi klaar als ik er aan kom. Ik ben de personeelsleden daar erg dankbaar voor.”

Ga je jouw digitale collectie ooit volledig kunnen beluisteren?
“Misschien niet, maar ik ben me aan het wapenen tegen de dag dat mijn gezondheid verder achteruit gaat en dat het te zwaar wordt om naar de bib te gaan. Die dag komt er aan, dat weet ik. Alleen is niet duidelijk wanneer. Daarom maak ik er nu werk van om zoveel mogelijk van mijn favoriete muziek te verzamelen.”

Welke artiesten genieten je voorkeur?
“Ik hou van veel muziekjes maar groepen als Praga Khan, Queen of Linkin Park kunnen voor mij niets verkeerd doen. Al ben ik wel wat blijven haperen in de jaren zeventig. Nu ja uit de bibliotheek neem ik ook andere cd’s mee hoor. New wave, new age, pop, rock, de hits van de Prehistorieboxen, noem maar op. Op mijn pc staan er hier en daar zelfs schlagers tussen.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten