FREDDiVERS #19 | Stijn Van Dierdonck (37) gaat over de middag z'n krant lezen in de bib

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Door kinderen minder tijd om te lezen

Ik lees graag boeken maar sedert we drie kinderen hebben, lukt dat minder dan vroeger”, zegt Stijn Van Dierdonck (37) uit Marke.

De Markenaar werkt als Noord-Zuid-ambtenaar bij de stad en is heel regelmatig in de Kortrijkse bibliotheek terug te vinden. “Ik ga er tijdens mijn middagpauze op het werk verschillende keren per week naar toe om er mijn boterhammen op te eten en ondertussen een krant te lezen”, zegt hij. “Vroeger namen we zelf een abonnement op een dagblad maar we hebben dat opgezegd omdat ze soms ongelezen bleef liggen. En dat is toch niet de bedoeling. Zoals het nu gaat vind ik het goed. Mijn favoriete krant De Morgen is dan wel niet altijd beschikbaar in de bib, maar dan neem ik een andere. Af en toe eens wat andere opinies bekijken, werkt ook verruimend.”

Ga je alleen naar de boekerij om je krant te lezen?

“Nee zeker niet. Ik ben een groot muziekfanaat en ontleen ook vaak cd’s. Soms ga ik op zoek naar nieuw werk, dan kies ik weer iets wat ik helemaal niet ken of laat ik me inspireren door de actualiteit. Zo nam ik recent cd’s mee met nieuw werk van Wilco en Daughter, maar toen David Bowie begin dit jaar stierf ben ik met een pak cd’s van hem naar huis gestapt.”

Je ontleent ook boeken?

“Minder dan vroeger maar ik blijf wel lezen ja. Nu ben ik bezig in Geachte Heer M. maar onlangs las ik Het Diner van Herman Koch en dat vind ik bijzonder knap uitgewerkt. Ik verdiep me graag in literatuur al moet er wel een zekere spanning in het verhaal zitten. In dit geval gaat het over twee koppels die iets gaan eten en vertellen over hun kinderen die een misdaad hebben begaan. Ook Augustus van John Williams beviel me zeer. De schrijver is al lang gestorven, maar stond vorig jaar plots weer in het middelpunt van de belangstelling. Terecht, zijn boek over keizer Augustus was zeer de moeite.”

Is er nog tijd voor andere hobby’s?

“Ik speel nog bij indiepopband J. Keens. We hebben toch al af en toe wat optredens gedaan. Onlangs nog konden we tijdens Sinksen op Overleie van jetje geven. Verder rest er niet veel vrije tijd en bovendien moet ik voor mijn job ’s avonds ook regelmatig een vergadering bijwonen die te maken heeft met de noord-zuid-problematiek.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten