FREDDiVERS #24 | Na de dagtaak neemt Annelies Faillie (34) er een goed boek bij

Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Ik lees tot vijf uren per dag

“Ik lees vier tot vijf uren per dag. Ik heb gelukkig weinig slaap nodig, dus ik kan ’s nachts ook al eens wat langer doorgaan”, zegt Annelies Faillie (34) uit Heule die zich het liefst verliest in thrillers.

Annelies staat in de bib met twee boodschappentassen want ze wil straks met meer dan twintig boeken naar huis stappen. “Ik mag er zoveel mee nemen omdat ik als onthaalmoeder over een lerarenkaart beschik. Ik ga altijd eerst op zoek in de afdeling kinderboeken en daarna zoek ik de thrillers bij mekaar die me kunnen boeien en verder neem ik nog lectuur mee over opvoedkunde en over haken en naaien.”

Jij bent duidelijk een echte boekenwurm. Lees je altijd ‘s avonds?

“Dan lees ik in elk geval de spannende boeken die ik heb meegenomen. Ik wacht tot de kinderen in hun bed liggen en dan begin ik er aan en lees ik vaak aan één stuk door tot na middernacht. Als het verhaal me helemaal opslorpt en ik niet kan stoppen, dan ga ik door tot ik het uit heb. Een favoriet van mij is de Amerikaanse schrijver Jeffery Deaver. Je volgt detective Lincoln Rhyme tijdens zijn onderzoek van een of andere moord en er wordt sterk gefocust op dat onderzoek. Dat vind ik interessant. Daarom hou ik ook van Kathy Reichs die min of meer dezelfde klemtonen legt. Dat zijn ook twee auteurs van wie ik alles in huis heb. De boeken over opvoedkunde bekijk ik vaak overdag. Er zijn altijd momenten dat ik het als onthaalmoeder wat rustiger heb. Tot slot zijn er de kinderboeken waaruit ik vaak voorlees. Ik leer de kleintjes ook af en toe wat bij over de voorwerpen die er in staan. Mijn favoriete auteur in het genre is Kathleen Amant.”

Je werkt thuis. Heb je geen behoefte om ’s avonds mensen te ontmoeten?

“Ik heb toch wel de nodige contacten hoor. ’s Morgens komen de ouders van de kinderen langs en met hen maak ik altijd een praatje. Bovendien bel ik overdag ook wel eens met andere onthaalmoeders of zij bellen mij als er een probleem is. Dan zijn er ook nog de bijscholingen af en toe. Dat gezegd zijnde ben ik wel een huiselijk type dat niet echt de behoefte voelt om ’s avonds veel weg te gaan. Geef me maar een goed boek om in weg te duiken.”

Is er dan nog tijd voor andere hobby’s?
“Ik naai wel eens kleren voor mijn kinderen en ik haak ook vaak, maar ik lees vooral graag. Ik heb dat van mijn oudere zus die indertijd journalistiek studeerde en mij de liefde voor het boek bij bracht. Ik ben er haar nog altijd dankbaar voor.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten