FREDDiVERS #27 | Eric (46) en zijn vrouw Christine (32) zijn grote fans van fantasy

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

We koppelen fietstocht aan bibliotheekbezoek


“We proberen sportieve uitstappen te combineren met een bezoek aan de bib”, zeggen Eric De Ruyver (46) en zijn vrouw Christine Baeyens (32) uit Zwevegem. Ook vandaag kwamen ze met de fiets naar Kortrijk.

Eric en Christine wonen nog maar enkele jaren in de streek want ze zijn allebei uit Oost-Vlaanderen afkomstig en hadden daar lange tijd hun stek. “We proberen hier veel te sporten”, zegt Eric, “en onze rit naar de bib doen we altijd met de fiets. Als we in Kortrijk zijn maken we van de gelegenheid gebruik om ook te shoppen en te wandelen. Daarna gaan we naar de bib en stappen we daar altijd elk met tien boeken naar buiten. Vroeger hadden we thuis duizenden titels staan maar sinds we in een kleiner huis wonen is een deel in de Kringloopwinkel beland. We kopen ook niet langer boeken maar ontlenen die nu in de bibliotheek. We blijven evenveel lezen hoor. Tijdens de week hebben we daartoe veel tijd omdat we allebei weekendwerk doen en voor de rest vrij zijn.”

Eric, welke boeken genieten jouw voorkeur?

“Ik hou van fantasy, thrillers en avontuur en grijp graag terug naar oude meesters als Edgar Allan Poe of Guy De Maupassant. Een hedendaagse schrijver die ik geweldig goed vind is Stephen King. Van hem heb ik zijn hele oeuvre verslonden. Zijn beste werk vind ik nog altijd It, een klepper van ruim duizend pagina’s die me tot het einde in de ban kon houden. Ook John Flanagan is een favoriet. Hij schrijft dan wel jeugdboeken maar zijn reeks De Grijze Jager is zeer genietbaar. Bovendien is het allemaal erg goed geschreven en ook voor volwassenen zeer genietbaar. Vandaag hoop ik in de bib het minder bekende werk van Dan Brown te vinden. Hem heb ik leren kennen door de verfilming van De Da Vinci Code. En zoals zo vaak was het boek duidelijk beter dan de film.”

Christine, heb jij dezelfde smaak als je man?

“Ook mij spreekt fantasy geweldig aan. Het bovennatuurlijke, heksen, vampiers en tovenaars, laat het allemaal maar komen. Ik lees zelf meestal romans voor de jeugd en voor jongvolwassenen. Zo heb ik erg genoten van de Twilight-reeks, waar het niet alleen over vampiers gaat maar ook over verboden liefdes. Ik heb ook alle films uit de serie gezien. Telkens las ik eerst het boek en ging ik daarna de film zien. Net als bij Eric kwam ik iedere keer tot de conclusie dat de boeken beter zijn dan de films. Een schrijver geeft je meer details mee en een boek laat je ook beter toe om je eigen fantasie te gebruiken.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten