FREDDiVERS #28 | Isabelle Vandenborre (45) is leerkracht Frans

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Franse romans ontspannen me


Ik stap hier straks met een stapel Franse romans naar buiten, boeken die ik ook in het Frans lees. Dat vind ik zeer ontspannend”, zegt Isabelle Vandenborre (45), leerkracht Frans uit Kortrijk.

Isabelle zit aan een tafeltje in de bibliotheek elk gekozen boek te monsteren vooraleer ze definitief beslist wat meegaat naar huis en wat opnieuw in de boekenrekken gaat. “Deze vijf boeken laat ik toch hier”, zegt ze. “Nu ik ze wat nauwkeuriger bekijk, vind ik ze toch niet zo interessant. Verre van alle Franse schrijvers zijn het lezen waard. Toch lees ik het hele jaar door Franse romans, ook tijdens de zomervakantie. Nadat ik ze uit heb, beslis ik of ze ook bruikbaar zijn in de klas. Ik houd dat allemaal nauwgezet bij. Ik geef les aan de laatstejaars en zij moeten al een boek in het Frans kunnen lezen van minstens 150 pagina’s.”

Lezen ze ook al iemand als Michel Houellebecq, nu allicht de bekendste Franse auteur?

“Ik heb het nog niet meegemaakt dat iemand daar mee afkomt. Houellebecq gebruikt toch ook wel een wat moeilijk taal die de laatstejaars toch afschrikt.”

Welke Franse auteurs lees jij graag?

“Ik denk onder meer aan Delphine de Vigan, van wie ik er nu één mee neem. Veel van haar romans zijn intimistisch en hebben een autobiografisch karakter. Het gaat daarbij vaak over de relatie met haar moeder, maar ze schreef ook een roman over haar eigen gevecht als negentienjarige met anorexia nervosa.”

Lees je uitsluitend Franse auteurs?

“Neen, ik verdiep me ook in schrijvers uit andere landen. De Spanjaarden bekoren me ook. Mensen als Javier Marías Franco kunnen amper iets verkeerd doen voor mij. Van de Vlaamse of Nederlandse literatoren lees ik weinig of niets. De tijd ontbreekt me om me ook daar nog in te verdiepen.”

Koop je boeken of haal je die altijd uit de bib?

“We kopen ze vaak, want mijn man is ook een verwoed lezer. Daarvoor gaan we bij voorkeur naar boekhandel Theoria in Kortrijk. Ik ga ook graag snuisteren in Furet du Nord in Rijsel, de Franse winkelketen waar je niet alleen boeken maar ook muziek en multimediaproducten vindt. Eén keer per maand kom ik naar de bib. Vandaag zijn de kinderen niet mee en dan blijf ik hier toch drie kwartier. Zijn ze er wel bij, dan zijn we na een half uur naar huis.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten