FREDDiVERS #32 | Deerlijkse Linda Vande Casteele (59) al jaren trouw bezoeker Kortrijkse bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Boeken helpen mijn gedachten ordenen

“Ik lees graag boeken die mijn gedachten helpen ordenen”, zegt Linda Vande Casteele (59) uit Deerlijk. “Zo heb ik recentelijk erg genoten van Rusteloosheid, een werkstuk van filosoof Ignaas Devisch.”

Linda Vande Casteele is binnenhuisarchitecte van opleiding maar is al sedert jaar en dag meewerkende echtgenote in de apotheek van haar man. In haar vrije tijd leest ze graag en sinds jaar en dag ontleent ze haar boeken in de Kortrijkse bibliotheek, ook al is dat acht kilometer ver. “Ik ben geboren en getogen in Kortrijk en kom hier al van kindsbeen af en dit tot mijn grote tevredenheid”, zegt ze. “Bovendien combineer ik mijn bibliotheekbezoek met andere boodschappen in de stad.”

Wat neem je vandaag mee naar huis?

“Ik ben op zoek naar iets van filosoof en psychiater Damiaan Denys. Ik zag en hoorde hem bezig in Zomergasten en vond dat hij wat te vertellen had. Toen ik daarna nog een artikel met hem las in De Standaard was ik helemaal overtuigd. Ik vind dat hij interessante zaken laat horen over de angst die er heerst in onze samenleving in tijden van ISIS-terreur. Ik verdiep me wel graag in lectuur van mensen die de samenleving onder de loep nemen. Heel interessant is ook een werkstuk van Ignaas Devisch waarbij hij in Rusteloosheid: pleidooi voor een mateloos leven duidelijk maakt hoe de mens al eeuwenlang een uitweg zoekt voor een probleem dat hij zelf veroorzaakt: een te vol leven. Hij schrijft daar heel boeiende dingen over. Mij hielp het ook mijn gedachten te ordenen als ik nadenk over het leven na mijn pensioen. Ik heb toch wel wat schrik om dan in een zwart gat terecht te komen. Dat soort auteurs helpt me op weg met hoe ik het dan zal moeten aanpakken.”

Lees je ook soms luchtiger lectuur?

“Jazeker, ik houd wel van de thrillers van Nicci French of van de vele goede Scandinavische schrijvers van misdaadverhalen. Ik neem ook wekelijks Knack door zodat ik wat bij blijf, want een krant hebben we niet meer.”

Neem je ook wel eens cd’s of dvd’s mee naar huis?

“Vroeger stapte ik ook wel eens met wat dvd’s naar huis maar met het huidige aanbod aan films die je kunt opnemen op tv is dat niet meer nodig. Een mooie film die ik de laatste tijd zag? Elle van Paul Verhoeven, een prent die over een verkrachtingszaak gaat. Een heel mooie film was dat waarin heel vreemde figuren rondlopen en waarin niets is wat het lijkt.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten