#FREDDiVERS #33 | Katrien Minne (35) met twee kinderen op bezoek in bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

We kiezen Nederlandstalige boekjes voor onze kinderen

“We kiezen Nederlandstalige kinderboekjes uit voor onze kinderen. Ze gaan naar een Franstalige school maar we willen dat ze perfect tweetalig zijn”, zegt Katrien Minne (35) uit Bellegem.

Katrien woont met haar man en haar kinderen in Bellegem. Zelf is ze van de Westhoek afkomstig waar ze in Ieper samen met haar ouders een fietsenhandel runt. Ze is met haar twee kinderen Elise (7) en Emile (5) in de buurtbibliotheek van Bellegem. “Soms komt onze jongste spruit Oscar ook mee, al is die nog maar 2,5”, vertelt Katrien nog. “Oscar gaat nu voor het eerst mee naar school”, vult Elise aan.

Welke boekjes kies je voor jullie kinderen?

“Dat bekijk ik samen met hen. Elise kiest zelf al wat leesboekjes, maar we nemen ook kijkboekjes en samenleesboekjes mee. Daar houden ze ook van. Voor mijn man en ik is het vooral van belang dat ze in het Nederlands lezen. Mijn echtgenoot is van WalloniĆ« afkomstig en Franstalig opgevoed en onze kinderen gaan naar een Franstalige school in Moeskroen. Nederlands leren ze daar niet. Omdat we vinden dat ze perfect tweetalig moeten zijn, compenseren we dat door in de bib Nederlandstalige boekjes uit te kiezen.”

Stap je ook met lectuur voor jezelf naar buiten?

“Neen, ik lees al geruime tijd op een e-reader. Of ik enkele titels van boeken kan noemen? Dat is een nadeel van zo’n e-reader, namelijk dat je daar geen acht meer op slaat. Dat gezegd zijnde, ik lees ook alleen maar in de zomervakantie af en toe een roman.”

Wat vind je (minder) goed aan de bibliotheek?

“Een groot voordeel is dat we niet naar de stad moeten rijden en daar ook nog eens parking moeten zoeken. Het is gemakkelijk dat we in eigen dorp terecht kunnen. Ik vernam daarnet wel dat de bib in Bellegem vanaf dit schooljaar niet langer open is op maandag terwijl ik uitgerekend dan mijn vrije dag heb. Gelukkig is Kooigem ook niet zo ver. Daar kan ik op maandag blijkbaar wel nog terecht.”

#FREDDiVERS

1 opmerking: