#FREDDiVERS #39 | Yaroslav Kilmenko (23) komt graag naar de bibliotheek

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik wil in de eerste plaats kennis opdoen”


“Ik lees enorm graag en wil in de eerste plaats kennis opdoen via boeken”, zegt Yaroslav Kilmenko (23) uit Kortrijk.

Yaroslav Kilmenko is zeventien jaar geleden vanuit Kazachstan in ons land neergestreken. Het is er niet aan te horen. Hij spreekt inmiddels vlekkeloos Nederlands en studeert nu criminologie in Gent. “Ik kom vaak naar de bib”, zegt hij. “Soms ben ik hier om te studeren, dan weer om een spelletje schaak te spelen of om boeken te ontlenen.”

Welke titel maakte de jongste jaren het meest indruk op jou?

“Dat was Steal like an artist - 10 dingen die niemand je vertelt over creativiteit van Austin Kleon. Hij tracht aan te tonen dat het creatieve proces er eentje is van een beetje inspiratie en heel veel transpiratie. Je krijgt er veel tips in aangereikt over hoe je een idee verder moet ontwikkelen. Ik lees dit soort werken graag omdat ik er veel uit leer. Ook boeken over oosterse filosofieën kunnen me bekoren. De denkbeelden die je daarin krijgt aangereikt over zelfdiscipline of zelfbeheersing inspireren me. Ook de strategieën voor het leven die je daarin vindt, zijn waardevol. Ik lees ook westerse filosofie hoor. Ik vind dat allemaal geweldig boeiend omdat het me toelaat de wereld vanuit een ander oogpunt te bekijken. Boeken kunnen soms echte mentors zijn. Romans interesseren me dan weer minder.”

Heb je je altijd al graag verdiept in lectuur?

“Ik herinner me dat mijn ouders me als kleine jongen verplichtten om boeken te lezen maar ik deed dat niet echt van harte. Mijn ouders hebben me in elk geval de liefde voor het boek meegegeven. Ze hebben ook altijd en overal leesvoer bij zich. Toch is de liefde voor het woord er pas echt gekomen toen ik enkele jaren geleden naar de universiteit trok, waar ik een jaar rechten studeerde. Inmiddels heb ik het zo hard te pakken dat ik uren na mekaar kan zitten lezen. Voor dit schooljaar zal ik me toch vooral moeten beperken tot de drie titels die ik moet kiezen uit de verplichte boekenlijst van de hogeschool.”

Ben je ook zo gebeten door muziek of film?
“Ik houd in elk geval van allebei. Een film die me bij is bijgebleven is The Last Samurai, met Tom Cruise in de hoofdrol. Hij speelt een Amerikaanse legerkapitein die in Japan door samoerai wordt gevangen genomen. Hij wordt opgenomen in de samoerai samenleving en besluit om aan hun zijde mee te vechten. Het is een mooie film over tolerantie en vrede en hoe iemand van student evolueert tot een meester.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten