#FREDDiVERS #46 | Marjolein Schepens (37) werkt mee als vrijwilliger in de bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Sjakie en de Chocoladefabriek vond ik mooi”


“Ik lees wel eens een boek. Van ‘Sjakie en de Chocoladefabriek’ heb ik echt genoten”, zegt Marjolein Schepens (37) uit Ardooie die vrijwilliger is in de Kortrijkse bibliotheek.

Marjolein gaat elke weekdag van haar woonplaats in Ardooie naar het dagcentrum Den Achtkanter in Kortrijk, een vzw die onder meer volwassenen met verstandelijke beperkingen ondersteunt.
In de winkel van Den Achtkanter verkoopt ze producten die gemaakt zijn in de verschillende ateliers. Marjolein heeft het syndroom van Down en werkt op haar vraag op vrijdagnamiddag in de bibliotheek i.f.v. begeleid werk. Ze krijgt daar de nodige ondersteuning. We treffen haar daar samen met haar coach Ann Catteeuw.

Wat doe je in de bibliotheek als vrijwilliger?

“Ik plaats boeken en strips terug in de rekken en de bakken. Ik moet daarbij onder meer rekening houden met de nummers en kleuren van de titels. Ik doe het wel graag.”

Lees je zelf ook wel eens een boek?

“In de week heb ik er vaak geen tijd voor omdat ik lang aan de slag ben in Den Achtkanter, maar in de weekends doe ik het wel. Ik heb er inmiddels een paar mooie gelezen van Roald Dahl. Naast Sjakie en de Chocoladefabriek vond ik ook zijn De grote vriendelijke reus mooi. Ook van de films die van beide titels gemaakt zijn, heb ik genoten.”

Spreken ook films en muziek je aan?

“Ik zag onder meer De Smurfen in New York en Mees Kees en dat waren twee mooie films. Thuis heb ik muziek van Kinderen voor Kinderen en van Samson en Gert. Ik hou ook erg van schlagers. Mijn favoriete schlagerzanger? Dat is Christoff. Mijn vriendin Charlotte is daar ook weg van.”

Ga je zelf ook wel eens boeken ontlenen in de bib?

Ja ik doe dat samen met mijn moeder maar dan wel in Roeselare. Elke keer stap ik met twee boeken naar huis.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten