#FREDDiVERS 49 | Freddy Delahousse (69) gaat dagelijks naar bibliotheek

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik wil boeken lezen die me iets bijleren”


“Ik ontleen de laatste tijd vooral boeken die me uitleggen hoe ik mijn smartphone, Whatsapp of Facebook kan gebruiken”, zegt Freddy Delahousse (69) uit Kortrijk.

Freddy Delahousse, zelfstandig koperslager op rust, zit aan de leestafel bij de receptie de krant te lezen als ik hem aanspreek. “Ik kom dagelijks naar de bibliotheek om de gazet te lezen”, zo zegt hij. “Ik heb een abonnement op Het Nieuwsblad en dat lees ik thuis ook helemaal uit. Dan kom ik naar hier de andere kranten doornemen. Zo bekijk ik telkens Het Laatste Nieuws en De Morgen en op vrijdag wil ik ook Het Kortrijks Handelsblad zien.”

Kom je hier alleen de dagbladen doornemen?

“Neen hoor, ik ontleen ook regelmatig een boek. De laatste tijd neem ik vooral titels mee naar huis die me leren hoe ik mijn smartphone goed moet gebruiken. Ik heb er twee maanden geleden één gekocht en ik leer er nog elke dag over bij. Ik heb eerder ook al iets meegenomen dat me informeert over Facebook en over Whatsapp. Dit jaar was voor mij zo’n beetje de ontdekking van de digitale wereld en nu ben ik er volop over aan het leren. Het is precies alsof ik opnieuw naar school ga (lacht). Ik ben blij dat ik mijn smartphone en Facebook nu goed kan gebruiken. Dat laat me toe meer contact te hebben met mijn dochter en mijn kleindochter.”

Hoe komt het dat je op je 69ste verdiept bent geraakt in de digitale wereld?

“Dat is per toeval gegaan. Een tijd geleden heb ik iemand met een karwei geholpen en toen kreeg ik van die persoon een laptop cadeau. Ik vond dat wel plezant maar terzelfder tijd besefte ik ook dat ik daar niet goed mee kon werken. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.”

Lees je alleen informatieve boeken of ga je ook wel eens met een roman naar huis?

“Ik heb ooit wel eens een roman gelezen hoor, maar ik wil in de eerste plaats bijleren. Zo ben ik ook al eens naar huis gegaan met de Wegcode om mijn kennis over het verkeer nog eens op te frissen. Uiteindelijk is er de voorbije jaren veel veranderd en als fervent fietser vond ik het wel nuttig om weer helemaal mee te zijn.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten