FREDDiVERS 53 | Samuel Naesen

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik hou van strips die me de wereld beter helpen begrijpen”


“Ik ontleen vooral beeldverhalen in de bibliotheek. Zeker de stripreeks Urban kan me bekoren. Die zou best wel wat meer promotie mogen krijgen”, zegt Samuel Naesen (23) uit Kortrijk.

Samuel staat over de bakken met strips gebogen. Hij heeft er één vast van Urban maar wil er nog meer meenemen naar huis. “Ik ga altijd op zoek naar volledige reeksen en dit keer neem ik die van Urban mee. Al las ik er eerder al eens één. Wat me daarin zo boeit is dat er vragen in aan bod komen over het nut om een heel jaar te werken om dat daarna te compenseren met enkele weken vakantie. Die verhalen helpen me om de wereld beter te begrijpen en dat is ook een beetje wat ik zoek in strips. Het hoofdpersonage probeert in dit geval uit de sleur van zijn leven te geraken. Heel concreet wil hij gaan werken bij de beste politie ter wereld: de Urban interceptor. Hij moet daarvoor zijn dorp verlaten om zijn leven te hernemen in Monplaisir, een stad gewijd aan vrije tijd en plezier.”

Noem nog eens een stripreeks die je bevalt?

“Er is er ook een hele goeie over Peter Pan. Deze figuur duikt oorspronkelijk op in een kinderboek en zelf heb ik die leren kennen via de Disneyfilm. Peter Pan woont dan in het Londen van de late negentiende eeuw en vliegt later naar Nooitgedachtland. In het kinderboek laat Peter Pan zich kennen als roekeloos, als iemand die nergens bang voor is. In de strips die meer op volwassenen mikken, komt de armoe van toenmalig Londen meer naar boven. Ook hier vliegt Peter Pan naar een geheimzinnig eiland vol mythologische figuren, dat belaagd wordt door een gevaarlijke piraat. Peter moet de eilandbewoners redden. Thematisch lijkt de strip wat op het kinderboek. Wat ik er vooral uit haal is dat je altijd een beetje kind moet blijven hoe hard de wereld soms ook is.”

Kom je hier alleen strips ontlenen?

Neen ik tokkel hier ook graag op mijn laptop. Ik heb sedert kort een blog Medium.com/simplblog en schrijf er graag op in de bib. Ik kan er hier best een hele dag mee bezig zijn en dat toch een keer of twee per week. Ik kom hier dan ook helemaal tot rust en krijg ook altijd een warm gevoel in de bib. Dat komt zeker voor een stuk door de kleuren die hier gebruikt zijn om alles op te smukken. Op mijn blog heb ik het onder meer over Instagram en over de meer dan duizend foto’s die ik er op heb staan. Ik beschrijf ook foto’s die ik er zelf opgezet heb en ik leg ook uit hoe je foto’s kunt gebruiken om er over te communiceren.“

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten