FREDDiVERS 56 | Ann Holvoet (46) bereidt jeugdboekenmaand voor in Kortrijk

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Als kind was ik niet weg te slaan uit de bibliotheek”

Maart is jeugdboekenmaand in ons land. Ook de Kortrijkse bib plant dan diverse activiteiten en daar is Ann Holvoet mee verantwoordelijk voor. “Als jongere was ik zelf helemaal weg van jeugdboeken”, zegt ze.

Ann Holvoet (46) woont in Kortrijk en werkt al haar hele professionele leven in de bibliotheek, momenteel bij de dienst educatie. Ze is helemaal klaar voor de jeugdboekenmaand. “Die brengt me ook voor een stuk terug naar de periode toen ik zelf een opgroeiende tiener was. Ik hield toen ook al enorm van boeken en was niet weg te slaan uit de bibliotheek.”

Welke jeugdschrijvers konden je toen bekoren?

Thea Beckman was toen mijn favoriete jeugdauteur, herinner ik me. Wat me zo beviel aan haar boeken was de vrijheid die haar personages uitstraalden. Het waren ook jeugdromans die je geweldig goed toelieten om mee te fantaseren in het verhaal. Een werk van haar dat nog altijd bekendheid geniet, is trouwens Kruistocht in spijkerbroek. Of ik haar achteraf nog herlezen heb? Hm, neen dat heb ik nooit gedurfd uit schrik dat het zou tegenvallen. Overigens konden ook Guus Kuijer en Jan Terlouw op mijn goedkeuring rekenen.”

Stimuleerden je ouders je om te lezen?

“Mijn vader moedigde ons vooral aan om een instrument te leren spelen. Hij was muzikant en hij vond dat belangrijk. De stimulans om boeken te lezen kreeg ik van mijn oudere zussen. Zij lazen veel en ik ben blij dat ze me de liefde voor het boek hebben meegegeven.”

En jouw kinderen?

“Die lezen ook graag. Ik heb het ook altijd aangemoedigd. Toen ze heel klein waren, las ik ze voor. Later nam ik ze ook zo vaak als mogelijk mee naar de bibliotheek of naar een boekhandel. Nu zijn mijn kinderen al iets ouder. Ze lezen alle drie graag, al houden mijn twee studenten zich nu in de eerste plaats bezig met hun cursussen.”

Hoe belangrijk zijn boeken voor jou?

“Ik hou nog altijd van boeken maar vind niet altijd de tijd om te lezen. Ik doe het vooral tijdens de zomervakantie. In de rest van het jaar bekijk ik in de eerste plaats reisgidsen in functie van een citytrip of een reis. In elk geval ligt Lize Spit klaar met Het Smelt. Ik heb er nu al zoveel goede dingen over gehoord dat ik daar toch eens tijd wil voor maken.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten