FREDDiVERS XL | Jonas Bruyneel is letterzetter van Kortrijk

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat soms in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Ik ben grote fan van Marquez”


“Ik ben een grote fan van het magisch realisme. Van Gabriel Garcia Marquez heb ik alles gelezen maar in hetzelfde genre spreken ook schrijvers als Johan Daisne en Hubert Lampo me aan.” Aan het woord is Jonas Bruyneel, sedert kort aangesteld tot Letterzetter van Kortrijk.

Jonas Bruyneel (28), opgegroeid in Deerlijk en na zijn studies Kunstwetenschappen in Gent blijven ‘plakken’, is een artistieke duizendpoot. Zo is hij nu bezig aan een literair non-fictieboek over de geschiedenis van het ‘Lam Gods’ en schrijft hij freelance over kunst voor De Morgen en voor Openbaar Kunstbezit Vlaanderen. Voorts is hij ook nog eens actief als muzikant bij zijn eigen band Uncle Wellington maar speelt hij eveneens gitaar bij andere bands. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, start hij nu dus ook als Letterzetter van Kortrijk.

Leg het nog eens kort uit wat je als Letterzetter precies doet?

“Ik vorm met een aantal jonge mensen een collectief van kunstenaars en schrijvers. Samen met deze groep probeer ik mensen in contact te brengen met literatuur en poëzie. Zo trokken we onlangs naar ‘Urban Waves’ in JC Tranzit. Op basis van de indrukken die we daar opdeden, schreven we met enkele leden van het collectief een gedicht. Iemand anders van ons gezelschap maakte ondertussen een schilderij. Het resultaat daarvan was tot voor kort te bewonderen in de bibliotheek.”

Je hebt als Letterzetter ook een week lang literaire krantjes gemaakt en kon daarbij enkele vrij bekende auteurs warm maken om mee te werken.

“Die kranten heb ik zeker niet alleen gemaakt, maar kwam met diezelfde groep mensen tot stand. Dat schrijvers als Anne Provoost en Christophe Vekeman bereid waren om als hoofdredacteur op te treden, maakte me toch wel blij. Bezoekers van de bib die deze krantjes willen bekijken, kunnen dat online of vinden ze gratis in de inkomhal.”

Letterzetter, auteur, journalist: ik vermoed dat je ook een fervent lezer bent, neen?

“Vroeger meer dan nu. Ik verslond jarenlang boeken aan een tempo van één werk per week. Nu ontbreekt me de tijd om dat ritme nog aan te houden. Ik ben dan ook met zoveel bezig. Vaak maak ik werkdagen van 14 tot 15 uren. Er ligt wel nog altijd een boek op mijn nachtkastje hoor, maar ik ben al blij als ik dagelijks tien bladzijden kan lezen. Op dit ogenblik is dat Infinite Jest, een klepper van meer dan duizend pagina’s van David Foster Wallace. Daar ben ik dus wel even zoet mee. De fascinatie voor schrijvers van literatuur blijft in elk geval even groot. Als ik in een bibliotheek binnen stap, ga ik nog altijd meteen in boeken snuisteren. Bij elke titel die ik vast neem, stel ik me de vraag waarom de auteur dat wilde schrijven, in welke omstandigheden dat gebeurde enzovoort. Interessante vragen vind ik dat.”

Beluister je als gedreven muzikant ook veel platen?

“Ja toch wel en ik heb het in de eerste plaats voor artiesten als Nick Cave. Zo iemand kan echt niets verkeerd doen voor mij. Een tijd geleden heb ik ook Scott Walker ontdekt, ook een artiest die iets te vertellen heeft. In de jaren zestig maakte hij deel uit van The Walker Brothers die erg succesvol waren maar solo heeft hij zo mogelijk nog betere platen gemaakt. Zo ben ik nu helemaal in de ban van zijn werkstuk ‘Clara’. Dat duurt liefst 25 minuten en gaat over de vrouw van de Italiaanse dictator Mussolini. Ik kan er wel blijven naar luisteren.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten