#FREDDiVERS gaat vreemd | Piet Defever op pensioen


Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura.  

Piet Defever (62) is bibliothecaris van de buurtbibliotheken van Bellegem en Kooigem. Na 42 jaar trouwe dienst gaat hij op 1 juli met pensioen.

Waarom en wanneer koos je er voor om te werken in de bib?
"In 1978 ben ik hier beginnen werken. Dat leek mij toen op dat moment een interessante job. Dat was het uiteindelijk ook. Ik heb mijn job 42 jaar met plezier uitgeoefend. Ik heb nooit ergens anders gewerkt. Het is natuurlijk een zeer dankbaar beroep. Mensen kwamen vroeger boeken vragen voor een spreekbeurt op school. Nu gebeurt dat minder omdat je alles kan opzoeken op het internet. Mensen lezen ook veel minder dan vroeger, maar dat is een evolutie die moeilijk tegen te houden is."

Wat ga je het meeste missen? 
"Ik ga het contact met de mensen het meeste missen. Ik ben namelijk geboren in Kooigem en ik heb al die mensen daar zien opgroeien. Nu komen de kinderen van de ouders langs die vroeger naar de bib kwamen. Het leukste aspect aan werken in een buurtbibliotheek is dat je de mensen persoonlijk kent. Aan elk lid kan ik een boek aanraden. De meeste mensen kennen mij ook van buiten de bibliotheekmuren."

Welke boeken las je als kind?
"Ik heb heel mijn leven veel gelezen. Als kind moest ik mij beperken tot de boekencollectie van de buurtbibliotheek van Kooigem. Toen las ik vooral strips van de Rode Ridder, en de boekenreeksen Arendsoog en De Hardy’s."

 Welk boek ben je momenteel aan het lezen?
"Ik lees regelmatig boeken. We kijken heel weinig naar de tv dus dat wordt vervangen door boeken lezen. Momenteel ben ik Oktober aan het lezen van Søren Sveistrup. Meestal lees ik Scandinavische thrillers. Als ik een favoriet boek moet uitkiezen dan kies ik De wereld volgens Garp van John Irving. Ik koop eigenlijk zelden boeken, ik ga meestal naar de bib. Dus je zal me zeker nog kunnen vinden in de buurtbibliotheek van Bellegem daar zijn er nog veel boeken die ik wil lezen."

Nu volgt je pensioen, wat zijn je plannen?
"Ik speel muziek sinds mijn 12 jaar. Ik ging naar het conservatorium met de bedoeling een eigen jazzband op te starten. Die droom is in vervulling gegaan. Samen met zeven andere muzikanten speel ik nu in een jazzband. Ik speel er de trombone. Er zijn twee versie van de jazzband: een officiële The Scaldisch New Orleans Jazz Messengers en een ludieke band: De Coureurs. Ik speel verder nog in twee fanfares in Marke en in Heule. Ik ga misschien nog een nieuwe jazzband opstarten. Ik ben ook een fervent fietser en ik ben van plan om te tuinieren. Verder heb ik nog vier kleinkinderen dus ik denk dat ik mij voldoende ga kunnen bezig houden de komende periode."

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten