#FREDDiVERS gaat vreemd | Vrijwilliger Wim Van Staeyen


 Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura
  
Wim Van Staeyen (63) woont in Heule en werkt daar als vrijwilliger bij de bib

Hoelang en waarom werk je al als vrijwilliger in de bib?
“Ik denk dat ik nu net iets meer dan een jaar als vrijwilliger werk in de bibliotheek. Ik heb altijd gezegd dat ik vrijwilligerswerk ging doen vanaf ik met pensioen ging gaan. Mijn vrouw deed al vrijwilligerswerk in de centrale bibliotheek en daarom had ik gehoopt om ook daar te mogen werken, maar er was toen geen plaats om daar te werken. Wat later kreeg ik het bericht dat ze in de jeugdbibliotheek in Heule iemand zochten, en ik dacht dat ook wel interessant kon zijn. Ik heb gekozen om hier als vrijwilliger te werken omdat ik van boeken houd. Af en toe hoor ik hier iets nieuws over Heule. Het feit dat de bib van Heule dicht bij mij thuis is en het een sportieve job is, trappen op trappen af,  zijn ook extra voordelen.”

Ben je momenteel een boek aan het lezen?
“Lezen is voor mij een uitstekende hobby. Ik lees altijd meerdere boeken tegelijk. Zowel bibliotheekboeken als zelf gekochte boeken. Ik heb nu onlangs een boek over Oostenrijk uitgeleend omdat we daar in de zomer op vakantie zullen gaan. Om mijn Frans te verbeteren leende ik ook een strip van Bob et Bobette. Twee andere bibliotheekboeken die ik momenteel aan het lezen ben zijn “De bres” van Chris de Stoop, over de polders rond Doel, en de “Wereldgeschiedenis van Vlaanderen”. Een boek dat ik onlangs gekocht is “Zondige Zeeuwen” en dat  moet ik dus ook tussendoor nog uitlezen.

Wat is je favoriete boek?
“Zo direct één favoriet boek kiezen kan ik niet. Ik heb thuis een hele kast vol boeken staan maar als ze zouden zeggen je moet nu ergens naartoe en je mag er maar tien meenemen dan zou het me wel lukken. “België, een geschiedenis zonder land”, “Van Calais tot Saeftinge“Het Belgisch labyrint”, “De derde golf” en “Het voorruitperspectief” horen daar wellicht bij. Ik lees ook graag boeken over de geschiedenis van Nederland. Het boek “Fascinerende Landschappen in Vlaanderen en Wallonië” vind ik ook een zeer goed boek, maar dat is te groot en veel te mooi om mee te nemen."

Welke boeken las je als kind?
“Als kind las ik graag Pinkeltje, De Kameleon en Arendsoog. Ook Karl May was een favoriet. Mijn broer had ook een heel mooi boek over de graven van Vlaanderen. Als het mocht las ik stripverhalen. Thuis mochten wij namelijk geen strips lezen want mijn vader vond dat geen hoogwaardige lectuur.”

0 reacties:

Een reactie posten