#FREDDiVERS gaat vreemd | Jaqueline Van Assche


 Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura.

Jacqueline Van Assche (74) gaat nooit naar de bib zonder haar witte ringmap. 
In de map zit een lijst zit met alle boeken die ze heeft gelezen.

Welke boeken neem je vandaag mee naar huis?
Vandaag neem ik vijf boeken mee naar huis. Drie romans en twee grote letterboeken. Als ik naar de bib ga, dan heb ik altijd mijn witte map bij me. Zo kan ik zien welke boeken ik ooit al eens heb gelezen. In de map zit een lijst met meer dan 2.000 boeken die allemaal alfabetisch gerangschikt zijn volgens schrijver. Ik ben begonnen toen ik 16 jaar was met alle boeken op te lijsten die ik las en ik ben daar tot op de dag van vandaag nog steeds mee bezig. Als ik mijn map niet bij me heb, dan kom ik gegarandeerd thuis met een boek dat ik al eens heb gelezen.

Als je nu jouw favoriet boek zou moeten uitkiezen, welk boek zou dat dan zijn?
Ik lees heel graag de boeken van Nora Roberts. Ik heb ze bijna allemaal al eens gelezen.
Thrillers lees ik ook vaak. Als ik één goede schrijver ontdekt heb, dan heb ik de gewoonte om heel zijn of haar oeuvre te lezen.

Kom je vaak naar de bib?
Ik neem altijd een kleine voorraad boeken mee. Nu neem ik er vijf mee, dus ik denk dat ik drie weken zoet zal zijn met deze boeken. Boeken kopen, dat doe ik eigenlijk niet meer. Ik heb er simpelweg geen plaats meer voor. Thuis heb ik al heel wat exemplaren staan. Gemiddeld lees ik een boek per week, dus dan kan je ze gewoon niet allemaal kopen. Vroeger, toen mijn man nog leefde, lazen wij samen boeken. Ik ben heel blij dat ik nu veel lees. Als je alleen bent is het beter om je te kunnen verdiepen in een boek om je gedachten wat te kunnen verzetten.

Welke boeken las je als kind?
Ik heb een paar jaar Frans gestudeerd en daar moest ik op school verplicht een aantal Franse boeken lezen. Ik vond het leuk om in de Franse taal te lezen. Nu doe ik dat niet meer want ik ken geen goede Franse schrijvers. Anders zou ik zeker nog eens een boek in het Frans lezen.

Waar kijk je naar uit?
Ik probeer om zoveel mogelijk te reizen. Nu ik er alleen voor sta is dat helaas niet meer zo gemakkelijk. Binnen een paar maanden ga ik samen met mijn dochter naar Gran Canaria en daar kijk ik echt naar uit.

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten