#FREDDiVERS gaat vreemd | Pieter-Jan Verstraete


Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura. 


Pieter-Jan Verstraete (63) uit Kortrijk werkt al 40 jaar in de bib van Kortrijk. Op 1 mei gaat hij met pensioen.


Wanneer ben je hier beginnen te werken? 

“Ik ben geboren in Euskirchen in de Eifel. Ik heb daar 18 jaar gewoond, en daarna ben ik verhuisd naar Vlaanderen en ben ik geschiedenis gaan studeren aan de universiteit van Gent. Toen ik afgestudeerd was, heb ik deelgenomen aan een examen in de centrale bib. Er waren toen 260 kandidaten en ze zochten acht mensen om in de centrale bib te werken. Ik was bij de beste kandidaten dus ik mocht onmiddellijk aan de slag gaan. Ik ben hier beginnen werken in september in het jaar 1979.


Wat is jouw taak in de bibliotheek?

"Ik werk hier als bibliotheekassistent. Helemaal in het begin mocht ik iedere maand op proef langskomen. Ik ben begonnen in de muziekafdeling, de maand daarna in de bewaarbibliotheek, dan een maand in de leeszaal en als laatste een maand in de volwassenenafdeling. Daarna mocht je kiezen wat het beste bij je aansloot en ik heb dan gekozen voor de bewaarbibliotheek. Dat sloot aan bij mijn interesse voor geschiedenis. Ik heb dan een tijdje gewerkt in de leeszaal en daarna in de volwasseneafdeling. Daar was ik 'chef boeken'. Ik mocht voor meer dan 20 jaar boeken voor volwassenen aankopen. Een leuk weetje is dat pas in de jaren ‘80 de eerste stripverhalen in de centrale bib kwamen. Voordien waren er geen strips in de bibliotheek omdat dat educatief niet verantwoord was. Er staat hier een standbeeld van Lucky Luke want Morris, de tekenaar van Lucky Luke, was een Kortrijkzaan. De Rotary Club van Kortrijk heeft dat standbeeld geschonken aan de bibliotheek en heeft 500 euro geschonken om stripverhalen aan te kopen. Zo zijn de eerste strips hier binnen gekomen rond 1982."


Wat doe je in je vrije tijd?

"Ik heb 61 boeken geschreven en 25 brochures. Ik ben schrijver in bijberoep. Mijn hoofdactiviteit is opzoekingen doen van biografieën en historische werken. Ik bekijk graag actiefilms en thrillers, verder lees ik ook veel en houd ik van wandelen en reizen." 


Reis je veel?

"Ik heb altijd veel gereisd samen met mijn echtgenote. Ik ga het liefst naar Noordelijke landen. Zo zijn we een paar keer naar Spitsbergen geweest, Lapland en Finland. De mooiste reizen waren altijd in de bergen. Nu zit mijn echtgenote in een rolstoel en gaat dat niet meer zo makkelijk."


Heb je een favoriet boek?

"Ik heb verschillende favoriete boeken. Ik heb net de nieuwste biografie van Winston Churchill gelezen en dat vond ik goed. Ik lees nooit romans, maar ik lees wel detectives. Mijn voorkeur gaat uit naar P.D.James en Elizabeth George. Als kind las ik Vlaamse Filmpjes, boeken van Dik Trom en heel veel stripverhalen zoals Bessy en De Rode Ridder. Ik zou niet kunnen leven zonder boeken."  


Wat ga je doen nu je met pensioen gaat?

"Ik ben van plan om veel te gaan schrijven, boeken lezen, wandelen en zorgen voor mijn echtgenote. Ik denk dat dat mooie vooruitzichten zijn. Binnenkort gaan we op reis naar Slovenië met een speciale organisatie die reizen voor gehandicapte personen verzorgt. Iedere woensdagmorgen ga ik nog eens naar de bib om de kranten en tijdschriften te lezen. Gedurende de jaren zijn er hier namelijk enkele hechte vriendschappen ontstaan en dat contact ga ik blijven onderhouden na mijn pensioen."

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten