"Fantasia" : Mooiste Kinderboek Aller Tijden

Het Mooiste Kinderboek Aller Tijden is "Fantasia" van Geronimo Stilton. Dat beslisten lezers tussen 1 en 99 jaar met ruim 36.000 stemmen tijdens een grootscheepse verkiezing in het kader van de Jeugdboekenweek. "Pluk van de Petteflet" van Annie M.G. Schmidt eindigde als tweede, "Matilda" van Roald Dahl werd derde.

Tijdens een plechtigheid in de Gentse Boekentoren maakten Stichting Lezen en het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken vandaag bekend welk boek de verkiezing van Het Mooiste Kinderboek wint. Gespreid over twee stemronden kwamen er in totaal 36.107 unieke stemmen binnen. "Fantasia" van Geronimo Stilton (uitgegeven bij Baeckens Books) eindigde als eerste, met 4.566 van de 36.107 stemmen.

Met kleurrijke prenten, vlotte teksten en speelse lettertypes bekoren de avonturen van krantenmuis Geronimo Stilton in de eerste plaats kinderen. Enkele reacties: Alexander, 9 jaar: “Dankzij Geronimo Stilton kan ik veel beter lezen en het zijn de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Het heeft een mooi begin en een mooi midden en een mooi einde, alles is gewoon perfect.” Ook journaliste Lisbeth Imbo, meter van het boek, is tevreden: “Een totaal van 36.000 stemmen is niet niks. Ik vond het leuk dat zowel kinderen als volwassenen met zoveel enthousiasme stemden, soms met erg overtuigende argumenten. En natuurlijk ben ik blij dat een boek met veel fantasie het haalt!”.

(Bron: persbericht Stichting Lezen)
Meer info: Baeckens Books, Geronimo Stilton

4 opmerkingen:

  1. Mooi boek hoor 'Fantasia' maar Matilda en Pluk met de Petteflet vind ik meer de échte 'classics' van de jeugdliteratuur.

    36000 stemmen zijn wel een opsteker voor dit prachtinitiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantasia is een heel mooi boek. Misschien een 'classic' in the making?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een échte klassieker is volgens mij toch 'Kruistocht in spijkerbroek' van Thea Beckman!

    Fantasia heb ik zelf (nog) niet gelezen, misschien moest ik dat maar 's doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wie is de tekenaar van deze boek?

    BeantwoordenVerwijderen