Dichter des Vaderlands: Ramsey Nasr

www.dichterdesvaderlands.nlDe komende vier jaar mag Ramsey Nasr (°1974) zich Dichter des Vaderlands noemen en treedt hierdoor in de voetsporen van Gerrit Komrij (2000) en Driek van Wissen (2005). Als nieuwste boegbeeld van de Nederlandse poëzie wordt van hem verwacht dat hij jaarlijks minstens vier gedichten maakt rond belangrijke gebeurtenissen.

Sinds 2000 wordt vierjaarlijks in Nederland de titel Dichter des Vaderlands toegekend, een initiatief van de stichting Poetry International, de Nederlandse Programma Stichting (NPS) en het NRC Handelsblad. Meer dan 20 000 Nederlanders brachten via het internet hun stem uit, waarvan meer dan een derde de voorkeur gaven aan de in Antwerpen wonende schrijver.
De andere vier genomineerden waren Tsead Bruinja, Joke van Leeuwen, Hagar Peeters en Erik Menkveld.

www.ramseynasr.nlRamsey Nasr is naast dichter ook schrijver, acteur en regisseur. In 2005 vervulde hij de functie van Antwerpse stadsdichter.
Joke van Leeuwen, de huidige stadsdichter van Antwerpen, zelf zegt blij te zijn dat Ramsey Nasr werd verkozen. "In Antwerpen weten we wat hij kan, hij zal het ambt vervullen met grote ernst. Ik denk echt dat hij wat te zeggen heeft zoals over de zoektocht naar identiteit wat nu zo'n actueel onderwerp is. Hij woont ook buiten Nederland en als je buiten het gewoel staat, kan je blik soms scherper zijn als je er middenin zit."

En naar aanleiding van Gedichtendag volgt hieronder een gedicht uit z'n laatste dichtbunel Onze-lieve-vrouwe-zeppelin.

een minimum

lees me dan, luister dan zacht
ik ben de muur en muurvaste man
jarenlang zitten
mijn lief en ik stil
tegen dit plafond van gitzwarte kas
en vanaf ons vel
begint de bodem
en daar is geen rek om haar te omarmen

zij zit ertussen, ik zit eronder
en ja ik heb niks, jazeker ik ben niks
maar godmiljaar ik kan overleven
ik knok tot nu de jaren rond
van beens af aantot aan mijn dood
zal ik tegen u dit plafond
en alle ogen in uw mond opknokken

ik zal uit mijn pree tevoorschijn komen
meewandelen onder haar
met mijn kansarme zon

en rondbazuinen
hier staan wij
klein en fier
lijk een mens
op een plein

en ik zou met u niet willen ruilen
ik zou er geld voor willen geven
om net als u mezelf te zijn

Uit: onze-lieve-vrouwe-zeppelin (2006)
Meer info via www.dichterdesvaderlands.be

1 opmerking:

  1. Het is een gedicht dat heel prachtig bij mijn profiel past. Er mag gerust meer poëzie op deze blog !

    BeantwoordenVerwijderen