Biblioquotes : Jacques Vriens

Jacques Vriens won vorig weekend de Archeonprijs met het boek Oorlogsgeheimen. Hij schreef dus het beste historische jeugdboek van de afgelopen twee jaar en won hiervoor een oorkonde én een mooi bedrag van 1000 EUR.

© www.jacquesvriens.nlAls ik een boek schrijf, hussel ik fantasie en werkelijkheid altijd door elkaar.
Toen mijn eerst boek uitkwam, waren mijn kinderen Boris en Casper nog kleuters. [...] Ze vonden het maar stom dat hun vader boeken schreef voor andere kinderen en niet voor zijn eigen zoontjes. Daarom ben ik ook voor kleuters gaan schrijven.
Ik ben opgegroeid in een hotel [...] Achter het hotel was een zaaltje met een toneel. Daar voerden we samen met de kinderen uit de buurt toneelstukken op. Meestal werd het een puinhoop omdat we maar wat deden. Op een dag besloot ik alles op te schrijven en eindelijk ging het goed met onze toneelstukken. Iedereen deed ineens precies wat ik had opgeschreven én ik ontdekte dat ik schrijven heerlijk vond.
Natuurlijk is niet alles echt gebeurd, maar in elk verhaal zit wel iets echts.
Elk boek dat ik maak, zit eerst in mijn hart, dan gaat het naar mijn hoofd en pas daarna wordt het een boek.

(Jacques Vriens)

0 reacties:

Een reactie posten