Gent heeft nieuwe stadsdichter : Peter Verhelst

Peter VerhelstIn Gent wordt er sinds 2003 afwisselend een stadsdichter en een stadstoondichter (stadscomponist) aangesteld.
Na Roel Richelieu en Erwin Mortier is het nu de beurt aan Peter Verhelst om de komende 2 jaar een aantal gedichten over en voor de stad te schrijven.
Maar ... in plaats van die zelf te schrijven, leek het hem beter dat de Gentenaars die gewoon zelf schrijven.

Peter Verhelst wil immers een 'dromenboek' samenstellen, met echte dromen van iedereen die in Gent woont en/of werkt om die vervolgens via de media publiek te maken. Hij lanceerde hiervoor volgende oproep:


‘Exact twaalf jaar geleden vatte ik het plan op de dromen van een stad te verzamelen. Het is er nooit van gekomen. Toen ik de vraag kreeg stadsdichter van Gent te worden, was dit het eerste wat ik wist: ik wil een dromenboek maken.

Dit is dan ook een oproep voor mensen die in Gent wonen, studeren of werken: schrijf een droom op en zend die naar mij. Maar ik ben niet op zoek naar gelijk welke droom: ze moeten eerst en vooral écht gedroomd zijn.

Dus: geen dingen waar je van droomt, maar dingen die je hebt gedroomd (een droom is volgens het woordenboek beelden, gedachten die tijdens de slaap voor de geest komen). En ze moeten ook op de een of andere manier echt blijken, omdat ze in je leven een rol hebben gespeeld.

Ik beloof dat de redactie en ik elke inzending zullen lezen. Ik hoop met jullie teksten een archief samen te stellen, een dromenboek, een schatkamer, iets wat ons veel over onszelf zal vertellen.

Meer info via www.gent.be en www.peterverhelst.com

0 reacties:

Een reactie posten