Biblioquotes: Jef Nys

Naar mij werd wat minachtend gekeken omdat ik een kinderstrip tekende. Men denkt dat het makkelijker is...
In mijn testament staat heel duidelijk dat Jommeke nooit in aanraking mag komen met geweld, racisme, religie en seks. [...] Ik vind dat je als oudere de taak hebt kinderen iets bij te brengen. [...] Akkoord, de goeden winnen uiteindelijk wel, maar de manier waarop? Ze schieten mensen aan flarden, blazen ze op of verminken ze. Dan denk ik: Jef, hou Jommeke maar zoals ie is.
Alle vijftig miljoen Jommekes op mekaar geeft een stapel die 555 maal de hoogte van de Eiffeltoren is, met een gewicht van zeveneneenhalf miljoen kilo; met alle albums na elkaar kun je de afstand tussen Brussel en Tokio overbruggen.
Mijn favoriete personage is Flip, de papegaai. Omdat hij al eens een aangebrande mop maakt en het heeft voor mooie vrouwen.
Uiteindelijk doe ik het allemaal voor mijn familie, ik heb vier kinderen en zes kleinkinderen. Het is toch plezant dat die mannen later kunnen zeggen: Onzen bompa, dat wás iemand.
(Jef Nys, 1927-2009)

0 reacties:

Een reactie posten