#FREDDiVERS #09 | Edwin Tuyttens (59), vrouw Mieke Mahieu (40) en zoontje Gottfried (10 maanden) zijn grote fans


Vrijwilliger Freddy gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Tot zes keer per week komen we naar de bib


"Ik denk dat we tot zes keer per week in de bib te vinden zijn, bijna elke dag.” Edwin Tuyttens (59) en zijn vrouw Mieke Mahieu (40) zijn echte fans van de boekerij. Zoontje Gottfried (10 maanden) tekent ook iedere keer present.

Edwin is al van kindsbeen af verslingerd aan boeken en zo kent hij al heel lang de weg naar de Kortrijkse bibliotheek. “Ik maakte er ook mijn vrouw Mieke enthousiast voor toen ik haar een aantal jaren geleden leerde kennen. Na ons huwelijk vier jaar geleden kregen we een zoontje Gottfried dat nu ook altijd mee komt. We lijken wel de onafscheidelijke Drie Musketiers (lacht). Sedert ik als bewakingsagent in brugpensioen ben gaat het voor mij nog makkelijker om hier naar toe te komen.”

Wat doen jullie vijf tot zes keer per week in de bib?
Edwin: “Eén dag besteed ik in hoofdzaak aan het ontlenen van boeken. De andere dagen lees ik er wel eens een krant, maar vind ik het vooral heerlijk om een boek uit de rekken te halen en er wat in te zitten bladeren. Ik koop ook veel boeken omdat ik een echte verzamelaar ben maar alles kopen zou financieel te zwaar zijn. Dus blijft de bibliotheek mijn favoriete stek.”
Mieke: “Mij is het eerder om de tijdschriften te doen die ik wil lezen. Ik ontleen ook graag kleinkunst-cd’s uit de jaren zeventig en tachtig. Ook dvd’s met romantische muziek genieten mijn belangstelling. Edwin en ik passen daarbij afwisselend op ons kleintje. Dan gaan we al eens naar de kelderverdieping om de kinderboeken te bekijken.”

Welke boeken lees je graag Edwin?
“Alles wat met geschiedenis te maken heeft of boeken met een historische achtergrond. Het is heel uiteenlopende lectuur hoor. De Klassieke Oudheid en het oude Egypte genieten mijn belangstelling, maar ook over de Honderdjarige Oorlog wil ik alles weten. Ook een figuur als Jeanne D’Arc fascineert me geweldig. Ik lees ook constant als ik vrij ben. Maar dat is niet altijd zo. Ik heb ook een gezin en ik neem ook een flink stuk van het huishouden voor mijn rekening, want mijn vrouw werkt nog deeltijds in de zorgsector.”

Is er nog tijd voor hobby’s?
“Ja maar die hebben toch ook ergens weer met boeken te maken. Zo kan je me ook vaak terugvinden op (ruil)beurzen van boeken. Maar met mijn vrouw ga ik ook wel eens naar ons buitenverblijf net over de grens in het Eifelgebergte in Duitsland.”


#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten