#FREDDiVERS #34 | Gullegemse Marjolein Dewitte (21) komt af en toe naar Kortrijkse bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

Boeken The Hunger Games zijn schitterend


“Ik ben weg van de boekenreeks The Hunger Games omdat de schrijver er in slaagt om heel geloofwaardig een eigen wereld te creëren”, zegt Marjolein Dewitte (21) uit Gullegem.

Marjolein start eind deze maand aan de KU Leuven haar vierde jaar Revalidatiewetenschappen en Kinesietherapie. Nu ze nog enkele weken van de vakantie kan genieten, maakt ze van de gelegenheid gebruik om wat lectuur bij mekaar te zoeken in de boekerij. “Ik denk dat ik maar twee of drie keer per jaar naar de bibliotheek in Kortrijk kom”, zegt Marjolein, “en dat is telkens in vakantieperiodes. Ook in Leuven stap ik wel eens binnen in de bib maar dat is dan alleen in het eerste trimester want vanaf januari staan de studies voorop.”

Wat neem je vandaag mee naar huis?

“Ik heb How to be a woman bij van Caitlin Moran. Ik weet in de verste verte niet waarover het gaat, maar het is me aangeraden door mijn vriendinnen die me wisten te vertellen dat het een grappig boek is. Een ander werkstuk dat ik mee heb is De Stolp van Jeroen Theunissen. Hij speelt in op het immens populaire educatieve realityprogramma uit 2003 waarin jongeren zes weken lang in een stolp verbleven. Theunissen beschrijft wat er zich afspeelt in de hoofden van de deelnemers als ze in die microwereld opgesloten zitten. Ik hou wel van dat soort verhalen. Het heeft een zekere verwantschap met The Hunger Games en dat is helemaal mijn ding.”

Verkies je de boeken of de films van ‘The Hunger Games’?

“De boeken staan toch net een trapje hoger. Ik heb ze alle drie met evenveel plezier gelezen. Ik kan daar helemaal in wegduiken. Dat is ook zo met de Harry Potter-reeks waarin ik ook helemaal mee ben in dat speciale wereldje dat J.K.Rowling gecreëerd heeft. Van de films heb ik in beide gevallen bijna even hard genoten. Al prees ik me wel gelukkig dat ik eerst de boeken gelezen heb omdat het voor de filmregisseurs onmogelijk was om alles even grondig uit te werken.”

Kom je alleen naar de bibliotheek om leesvoer te zoeken?

“Neen, ik ben hier ook al eens komen studeren. In de blokperiode blijf ik meestal niet in Leuven en zo ben ik hier vorig jaar eens terechtgekomen. Dat viel goed mee maar ik was hier maar om 13 uur toegekomen en amper drie uren later moest ik alweer weg omdat de bib om 16 uur dicht ging. Dat was wel een minpuntje.”

Dan ben je allicht op een zaterdag gekomen. Alleen dan gaat de bibliotheek al om 16 uur dicht.



#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten