FREDDiVERS 50 | Thibaut Cambien (21) studeert in januari bijna elke dag in bib

Vrijwilliger Freddy Vermoere gaat regelmatig in de Kortrijkse (buurt)bib op zoek naar interessante bezoekers. Ook personeelsleden en vrijwilligers van de bib passeren af en toe de revue. Wie zijn ze? Wat hebben ze met boeken, films, muziek, ...? Hoe belangrijk is de bibliotheek voor hen? Je ziet, Jambers is hem niet onbekend. :-) Wie weet, staat hij wel op een dag voor je neus met de vraag of hij even mag storen…

“Alles over Star Wars interesseert me”


“Ik ben een diehard Star Wars-fan. Ook de strips met achtergrondverhalen kunnen me boeien”, zegt Thibaut Cambien (21) uit Tielt, student industrieel ingenieur aan de UGent afdeling Kortrijk.

Thibaut Cambien zit samen met nog een tiental collega-studenten over de boeken gebogen in de oranje zaal in de centrale bibliotheek van Kortrijk. Januari is traditioneel examenmaand in het hoger onderwijs. “Momenteel concentreer ik me zo goed als volledig op de studies”, zegt hij. “Vorige week zat ik hier drie van de vier dagen te blokken. Ook deze week zal ik de meeste tijd doorbrengen in deze zaal. Ik kom graag naar hier omdat er een aangename studie-omgeving is en ik in de pauze ook al eens een strip kan lezen (lacht). De laatste was er een over Darth Vader uit Star Wars.”

Wat boeit je daar zo aan dat de films alleen niet volstaan?

“Daarin vind ik achtergrondverhalen bij het Star Wars-universum. De focus in die strips ligt dan vaak op één van de personages uit de filmreeks. Over Darth Vader vernam ik zo meer over hoe hij zijn leven uitbouwde. Ik verzamel ook t-shirts over de filmreeks en lees boeken waarin ik nog meer achtergrondinformatie vind. Dat kan dan gaan over de schepen, de planeten en de personages die er in aan bod komen.”

Wie is je favoriete personage?

“Daarover moet ik geen seconde twijfelen: Han Solo. Hij is een underdog maar ook een van de goeden in het verhaal. Toch heeft hij ook aparte kantjes. Zo is hij ook een smokkelaar en zijn de jobs die hij uitvoert niet altijd even koosjer.”

Van waar die fascinatie voor Star Wars?

“Die is begonnen toen ik nog een kind was en hangt samen met mijn grote interesse in natuurwetenschappen en technologie die ik al snel ontwikkelde. Star Wars leek daar voor mij zowat het populaire verlengstuk van. Ik ben overigens niet de enige student industrieel ingenieur met zo’n verregaande interesse in het geesteskind van George Lucas. Dat zie ik toch in mijn omgeving.”

Zijn er nog andere films die je even hard kunnen boeien?

“Ja van 2001 A Space Odissey van Stanley Kubrick was ik ook diep onder de indruk. De regisseur tovert ergens een vergelijkbaar universum tevoorschijn. De film laat mooi zien hoe de regisseur toen dacht dat de wereld er zou uitzien in 2001. De prent dateert dan wel van eind jaren zestig maar dat is er niet aan te zien. Hij is helemaal niet verouderd.”

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten