#FREDDiVERS gaat vreemd | Vrijwilligster Katrien Viaene


Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura. 

"Ik kan me geen wereld inbeelden zonder boeken"
Katrien Viaene (61) werkt als vrijwilligster in de bibliotheek van Heule

Hoelang werk je al als vrijwilliger in de bib? 
“Ik denk dat ik nu ongeveer een jaar als vrijwilliger werk in de bib van Heule. Ik heb gekozen om daar vrijwilligerswerk te doen omdat ik heel graag omga met boeken. ik lees al boeken van jongs af aan. Ik kan daar niet mee stoppen. De liefde voor boeken zit een beetje in de familie. Mijn vader en grootmoeder hielden zelfs tijdens de oorlog met het weinig geld dat ze toen hadden een kleinigheid aan de kant om toch maar boeken mee te kunnen kopen. In onze bib van Heule hangt trouwens een mooie foto van onze wereldberoemde schrijver Stijn Streuvels, het is goed om deze dingen te mogen doorgeven aan onze kinderen.”

Welke boek ben je momenteel aan het lezen? 
“Momenteel ben ik De gebroeders Karamazov van Fjodor Dostojevski aan het lezen. Ik ben echt fan van Russische literatuur. Ik vind lectuur met een vleugje geschiedenis geweldig. Dat is wereldliteratuur en dat moet iedereen toch zeker eens gelezen hebben. Ik geloof dat de geschiedenis zich altijd herhaalt. Je kunt het heden niet begrijpen als je de geschiedenis niet verstaat. De beste boeken zijn niet altijd degene die worden aanbevolen in de top 10. Ik wil nog heel veel boeken lezen en binnenkort ga ik beginnen aan de serie van Emile Zola.”

Welke boeken las je als kind? 
 “Als kind las ik de verplichte schoollectuur zoals bijvoorbeeld Het Achterhuis van Anne Frank. Toen ik in het lager onderwijs zat als kind was er in onze klas een mini-bibliotheek. Ik heb al die boeken die daar stonden gelezen en sommige zelfs twee keer."

Hoeveel keer kom je naar de bib? 
“Ik kom zo’n 2 à 3 keer per week langs in de bibliotheek. Ik houd van het gebouw, de sfeer en de geur die er hangt. Als bezoeker zit je volledig tussen de boeken en dat straalt warmte en gezelligheid uit. Bij mij thuis heb ik een heel rek met boeken staan en een zolder vol boeken. In totaal heb ik er  meer dan 1000 in mijn bezit. Een boek in de bib ontlenen heeft een zekere charme, maar als het een goed boek is dan wil ik dat in mijn collectie hebben. Ik vind het altijd moeilijk om een goed boek terug binnen te brengen. Bij kinder- en jeugdboeken heb ik het daar dan niet moeilijk mee. Je kunt onmogelijk al de kinderboeken kopen want dat zou veel te duur zijn.”

 Hoeveel boeken lees je gemiddeld?
“Mensen die mij kennen omschrijven mij als een grote lezer. Meestal lees ik meerdere boeken door elkaar. Ik kan me geen wereld zonder boeken inbeelden. Op mijn nachtkastje ligt er altijd een boek en er zit ook standaard een boek in mijn handtas. Tijdschriften kunnen me niet bekoren.'

0 reacties:

Een reactie posten