#FREDDiVERS gaat vreemd Ivan Decnudde


Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS
Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. 
Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een 
nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura

deze week: Ivan Decnudde

Ivan Decnudde heeft 40 jaar in Azië gewerkt en gewoond en werkt nu als vrijwilliger in 
de centrale bib.

"Het was moeilijk om me terug aan te passen aan de westerse maatschappij"

Wat is jouw taak in de bib?
"Ik werk als vrijwilliger in de centrale bib. Ik vind het leuk om mensen rond me te hebben en ik ben graag bezig met boeken. Ik lees vooral biografieën. Onlangs heb ik de biografie van Hilary Clinton gelezen. Ik lees ook graag boeken waarvan het verhaal zich afspeelt in de de Tweede Wereldoorlog."

Ben je iemand die graag reist?
"Ik heb 40 jaar in het buitenland gewoond, in Azië. 8 jaar in China en ongeveer 30 jaar in Thailand."

Wat is het grootste verschil als je Azië moet vergelijken met België?
"Het zijn twee tegengestelde culturen. in Azië gebruiken ze geld om te leven, hier gebruiken ze geld om luxe te uiten. Daar leven ze van dag tot dag en ze lijden een stressloos bestaan. Ik werkte er in opdracht van een exportfirma van meubels en textiel. Dat was een zeer leuke job want ik was vrij in wat ik deed. Ik kon mijn eigen gedachten uitwerken. Het eten in Azië is heel pikant maar zeer lekker. Toen ik terug was in België vond ik het in het begin enorm moeilijk om me terug aan te passen aan die westerse maatschappij. Volgend jaar zou ik graag nog eens terug gaan. Ik heb 30 jaar gewoond in Thailand samen met mijn vrouw en drie kinderen. Mijn kinderen hebben in Thailand gestudeerd in een International School en spraken daar Engels. Met hun Thaise vrienden spraken ze dan uiteraard Thaïs. Ook ik kan een aardig mondje Thaïs spreken. In het begin was dat zeker niet makkelijk om de taal te leren. Achteraf gezien is het wel een makkelijke taal. Er namelijk geen werkwoordstijden. Als je daar leeft dan pik je de taal automatisch op. Pas toen we terug in België waren, heb ik Nederlands gepraat tegen mijn kinderen. Eén van mijn zonen woont nu in Australië. Mijn andere kinderen wonen in België. Ze zijn het Thais intussen wel wat verleerd."

Waar kijk je nog naar uit?
"Volgende maand word ik voor de allereerste keer opa. Ik ben hier vrijwilliger sinds 2015, maar ik denk dat dit het laatste jaar zal worden. Ik zou er graag zijn voor mijn kleinkind."

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten