#FREDDiVERS gaat vreemd | Liudmila Rojas Rojas


Drie jaar geleden ging vrijwilliger Freddy Vermoere van start met de interviewreeks #FREDDIVERS. Daarin konden lezers kennis maken met verschillende verhalen van in en rond de bib. Zijn concept wordt nu verdergezet onder een nieuwe naam. Ook deze week is er een nieuwe #FREDDIVERS gaat vreemd ... met Laura. 
 
Deze week een kort interview met bibliotheekmedewerkerster Liudmila Rojas Rojas uit Kortrijk

Wat is jouw taak in de bib?
Ik werk al een aantal jaar met veel plezier in de de afdeling boekverzorging in de bib. Ik woon in Kortrijk sinds 2005. Ik ben geboren in Cuba. Ik heb daar gedurende lange tijd gewoond, maar ik ben dan voor de liefde verhuisd naar België. Nederlands was zeker in het begin geen makkelijke taal om te leren, maar na veel oefenen is spreek ik nu vloeiend Nederlands.

 Je werkt bij boekverzorging, wat houdt dat precies in?
Alle nieuwe boeken, komen eerst hier bij ons terecht. We moeten voor elk boek afzonderlijk een toepasselijk etiket maken: roman, thriller, enzoverder. Eens dat gebeurd is, is het de bedoeling dat we alle boeken lamineren zodat de boeken niet vanaf de eerste ontlening beginnen te verslijten. Dat is precisiewerk en je moet er je tijd voor nemen. Elk boek heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Bij reisgidsen moeten we voor we het boek lamineren nog een plastic mapje in het boek plakken waar de kaart dan in past. Strips zijn het moeilijkste om te lamineren omdat de voorflap veel dunner is dan van een boek. 

Niet alleen de allernieuwste boeken, ook beschadigde boeken komen hier terecht. Die proberen wij dan zo goed mogelijk terug op te knappen. Boeken die te zwaar beschadigd zijn, sturen we naar de boekbinder. Ik zie dagelijks enorm veel boeken passeren, maar zelf lees ik niet zo graag.

Reis je veel?  
Ik ga graag op reis naar warme landen. Het liefst trek ik naar Spanje of Cuba. Als de zon schijnt, dan ben ik gelukkig. Ik ben in de krokusvakantie op reis geweest en in juli ga ik opnieuw op reis. 

#FREDDiVERS

0 reacties:

Een reactie posten